Image
جدید 1401/05/08

ماشین حساب چیست؟ انواع ماشین حساب و تاریخچه آن

ماشین حساب وسیله ای است برای محاسبات عددی پیچیده و یا طولانی که کاربردهای مختلفی دارد، در این مقاله

ماشین حساب وسیله ای است برای محاسبات عددی پیچیده و یا طولانی که کاربردهای مختلفی دارد، در این مقاله در سایت نوین پارسه به این سوال که ماشین حساب چیست؟ و انواع ماشین حساب و تاریخچه ماشین حساب ها می پردازیم، پس با فروشگاه NovinParse تا پایان این مقاله همراه باشید و بخوانید.

ماشین حساب چیست؟

ماشین حساب همانطور که گفته شد وسیله ای برای انجام محاسبات عددی پیچیده، ساده، علمی یا مالی می باشد که انواع مختلف ماشین حساب ها کاربرد های مختلفی دارند، ساده ترین ماشین حساب ها اعمال ساده جمع، تفریق، ضرب و تقسیم را انجام می دهند.

اما در ادامه ماشین حساب های پیشرفته تر و کوچکتری تولید و بازارها عرضه شدند که امکان محاسبه اعمال پیچیده تر را نیز دارند. در ادامه ماشین حساب های نوین که در واقع ترکیبی از ماشین حساب و رایانه ها هستند و امکانات گسترده تر و پیچیده تری دارند به وجود آمدند و محاسبات طولانی تری را توانستند انجام دهند.

تاریخچه ماشین حساب

ماشین حساب های باستانی و قدیمی چرتکه های چوبی بودند که قرن ها پیش استفاده می شدند و حتی امروزه نیز در برخی بازارهای محلی مانند بازارهای محلی سنتی چین و ایران و کشورهایی که قدمت بالایی دارند استفاده میشوند.

اولین ماشین حساب درواقع همان سیستم چوب خط است، ولی از چرتکه برای اعمال حسابی در 2400 سال پیش از میلاد مسیح در امپراتوری بابل استفاده میشده است.

از دیگر ماشین حساب های باستانی که میتوان از آنها یاد کرد اسطرلاب است که مربوط به 100-150 سال قبل از میلاد است و با آن کار انجام محاسبات فاصله و مکان ستاره ها و اجرام از زمین صورت میگرفته است.

از دیگر دستگاه های مکانیکی که در زمان های یقدیم به این منظور ساخته شده اند و بسیار بزرگ بوده اند میتوان به کره هامن نما ساخته ابوریحان بیرونی در 1000 سال قبل از میلاد اشاره داشت.

در عهد حاضر و در ده 1960 نیز مدلهای بسیار زیادی از ماشین حساب های کامپیوتری توسط شرکت های مختلف تولید کننده به بازارهای عرضه شدند. از جمله این ماشین های محاسبات میتوان به کامپتومتر شرکت بل، MKVII و MKVIII، ماشین حساب شرکت شارپ، دستگاه های ماشین حساب شرکت ماتاترونیکس، کانون سونی و توشیبا نام برد.

انواع ماشین حساب ها

1. چرتکه

هنوز هم با وجود تمام پیشرفت های تکنولوژی استفاده از چرتکه در برخی مغازه های سنتی و محلی متداول است، چرتکه های چوبی از جمله چرتکه های اولیه سنتی هستند اما امروزه انواع چرتکه های پلاستیکی کوچک برای بچه ها نیز تولید و عرضه شده اند که میتوانید از نوین پارسه خرید کنید.

2. ماشین حساب ساده

ماشین حساب های ساده یا دستی جیبی از جمله ماشین حساب هایی هستند که در قالب های ساده و کوچک طراحی و تولید شده اند و ره راحتی در هر محیطی قابلیت جا به جایی و حمل را دارند.

نمایشگر بسیار کوچک و همچنین دکمه های ساده ای که به راحتی قابل استفاده هستند از جمله ویژگی های این ماشین حساب های ساده جیبی هستند.

3. ماشین حساب مهندسی

ماشین حساب های مهندسی از جمله ماشین حساب هایی هستند که در رده علمی جای می گیرند و برای انجام محاسبات علمی و محاسبات مهندسی استفاده میشوند.

4. ماشین حساب گرافیکی

ماشین حساب های گرافیکی نوعی از ماشین حساب ها برای رسم نمودار و عبارات و توابع هستند و بدین منظور طراحی و عرضه شده اند. با استفاده از این ماشین حساب گرافیکی دانش آموزان و دانشجویان میتوانند رسم نمودار ها و توابع را انجام دهند و تجربه ای خاص را تجربه کنند.

5. ماشین حساب مالی چاپی

انواع دیگری از ماشین حساب ها وجود دارند که مخصوص حسابدار و مدیران مالی هستند. این ماشین حساب ها دارای نمایشگرهایی دوخطی با امکان محاسبات و خروجی طراحی مجهز شده اند.

این ماشین حساب ها علاوه بر عمل های اصلی محاسبات دیگری نیز مانند اینورس اعداد، تبدیل دکارتی به قطعی و بالعکس و محاسبه فاکتوریل اعداد را نیز انجام میدهند.

جمع بندی

نوین پارسه دراین مقاله در مورد اینکه ماشین حساب چیست؟ تاریخچه ماشین حساب و انواع ماشین حساب ها صحبت کرد، امیدواریم این مقاله توانسته باشد برای شما مفید فایده باشد. در صورتی که نیاز به خرید ماشین حساب دارین میتوانید از دسته ماشین حساب نوین پارسه دیدن کنید.

منابع: Wiki

امتیاز محصول

8.5

طراحان رایانه ای علی الخصوص طراحان خلاقی و فرهنگ پیشرو در زبان فارسی ایجاد کرد. در این صورت می توان امید داشت که تمام و دشواری موجود در ارائه راهکارها و شرایط سخت تایپ به پایان رسد وزمان مورد نیاز شامل حروفچینی دستاوردهای اصلی و جوابگوی سوالات پیوسته اهل دنیای موجود طراحی اساسا مورد استفاده قرار گیرد.

کیفیت ساخت
8.0
طراحی و زیبایی
7.5
ارزش خرید
9.5
آیا این نظر برایتان مفید بود؟
25 از 78 رضایت خریداران

1 دیدگاه

نام
1402/05/26

comment

ارسال نظر

موبایل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند

امتیاز:(جهت رای روی ستاره ها کلیک کنید)
telegram
ایتا