Image
جدید 1402/12/14

تفاوت راپید و روان نویس در چیست؟

روان نویس و راپید، قلم هایی بسیار محبوب و پرکاربرد هستند که در بسیاری از موارد به یکدیگر شباهت دارن

روان نویس و راپید ، قلم هایی بسیار محبوب و پرکاربرد هستند که در بسیاری از موارد به یکدیگر شباهت دارند و اکثر افراد این دو نوع قلم را با یکدیگر اشتباه می گیرند ولی این دو محصول تفاوت های کلیدی دارند که به هنگام استفاده از آن ها، بسیار مهم می باشند؛ ما در این مقاله در لوازم هنری نوین پارسه قصد داریم تا برای شما تفاوت راپید و روان نویس را شرح بدهیم تا انتخاب این دو قلم برای شما راحت تر باشد.

روان نویس چیست؟

روان نویس ها معمولا با خودکار یا راپید اشتباه گرفته می شوند؛ در اصل، روان نویس ها یک نوع قلم هستند که جوهر مایع آن داخل یک مغزی قرار گرفته است و توسط یک ساچمه چرخشی، جوهر آن به سطح منتقل می شود؛ از این ابزار نوشتاری برای نوشتن متون و امضا کردن اسناد استفاده می کنند و بسیار محبوب هستند.

راپید چیست؟

راپید ها ابزاری هستند که معمولا در مهندسی و معماری برای رسم خطوط مورد استفاده قرار می گیرند؛ این ابزار دارای سرقلم فلزی است و امکان رسم خطوط دقیق و یکنواخت را برای شما فراهم می آورد.

تفاوت های راپید و روان نویس

راپید ها و روان نویس ها، در مواردی مانند نوع جوهر، ضخامت خط، کاربرد، ساختار، تنوع رنگ و غیره، با یکدیگر تفاوت دارند؛ در ادامه هر کدام از موارد را به صورت تخصصی بررسی می نماییم.

تفاوت از نظر نوع جوهر

در مخزن راپید ها، جوهر ضدآب و دائمی قرار گرفته است؛ این جوهر در معرض هوا به سرعت خشک می شود و در برابر پخش رنگ، پاک شدن و محو شدگی از خود مقاومت بالایی نشان می دهد در صورتی که در تولید روان نویس، از جوهر مایع روان استفاده می کنند و ممکن است این جوهر دچار پخش شدگی رنگ بشود و در اثر تماس با آب و رطوبت مقاومت خود را از دست بدهد و پاک بشود.

تفاوت از نظر کاربرد

معمولا هنرمندان از راپید برای کارهای هنری خود از جمله اسکیس، ترسیم خطوط نازک و دقیق، نقشه کشی، طراحی، خوشنویسی، نقاشی خط، اتود زدن و کارهای هنری و مهندسی از آن استفاده می نمایند؛ راپید در رشته هایی مانند گرافیک و معماری بسیار پرکاربرد و محبوب می باشد؛ روان نویس ها برای نوشتن و نگارش به صورت روان و سریع، امضای اسناد و یادداشت برداری در ادارات و شرکت ها مورد استفاده قرار می گیرد.

تفاوت از نظر سهولت در استفاده

روان نویس ها معمولا به دلیل جوهر روان و ضخامت بیشتری که دارند، بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند و استفاده از آن ها بسیار آسان تر از راپید می باشد این در حالی است که راپید به دلیل نوک نازکی که دارد، استفاده از آن دقت و مهارت بیشتری را می طلبد و ممکن است استفاده از آن برای افراد مبتدی دشوار باشد.

تفاوت از نظر تنوع رنگ

روان نویس ها چون به صورت عمومی ساخته می شوند و مورد استفاده قرار می گیرند، در رنگ های مختلفی به تولید می شوند و تنوع رنگی بیشتری دارند؛ اما راپید ها به دلیل نوع جوهرو کاربرد تخصصی که دارند تنوع رنگی بسیار کمی دارند و معمولا در رنگ های مشکی و قهوه ای به تولید می رسند.

تفاوت از نظر ساختار

راپید ها در دو نوع دائمی و یکبار مصرف به تولید می رسند؛ راپید ها، یک مخزن جوهر دارند که در راپید های دائمی با تمام شدن مخزن جوهر، می توان آن را مجددا شارژ نمود ولی راپید های یکبار مصرف پس از تمام شدن جوهر مخزنشان دیگر شارژ نمی شوند؛ اکثر روان نویس ها، یک مغزی یدک قابل تعویض دارند و نیاز به شارژ جوهر ندارند.

تفاوت از نظر ضخامت خط

راپید ها در ضخامت ها و سایز های مختلفی به تولید می رسند و تنوع بالایی دارند؛ راپید ها از نوک های بسیار ظریف تا ضخیم برای کاربردهای مختلف طراحی، خوشنویسی، نقشه کشی و نقاشی، تولید می شوند در حالی که روان نویس ها در ضخامت، تنوع کمی دارند و معمولا برای نوشتن و نگارش به کار می روند.

تفاوت از نظر قیمت

روان نویس ها به دلیل آن که تخصصی نیستند و مورد استفاده ی عموم قرار می گیرند، قیمت بسیار پایین تری دارند؛ دلیل قیمت بالاتر راپید ها نسبت به روان نویس ها، تنوع ضخامت خط و نوع جوهر می باشد.

بین روان نویس و راپید کدام را انتخاب کنیم؟

شما باید به هنگام انتخاب و خرید، نیاز و کاربرد خود را بررسی نمایید و سپس اقدام به خرید نمایید؛ اگر به دنبال یک قلم برای طراحی، خوشنویسی، نقشه کشی و کارهای هنری هستید، بهتر است راپید را انتخاب کنید ولی اگر به دنبال یک ابزار برای نگارش روان و سریع متن های خود هستید، روان نویس می تواند انتخاب بهتری برای شما باشد.

نتیجه گیری

راپید و روان نویس هر دو ابزار نوشتاری هستند ولی تفاوت های مهم و اساسی در ساختار، کاربرد و نحوه استفاده از آن ها وجود دارد؛ شما باید بسته به نیاز خود ابزار نوشتاری خود را انتخاب نمایید. در این مقاله در لوازم هنری نوین پارسه به توضیح درباره ی تفاوت راپید و روان نویس پرداختیم، امیدواریم از مطالعه این مقاله بهره کافی را برده باشید. در صورتی که نیاز به خرید راپید یا خرید روان نویس داشتید میتوانید به راحتی با تماس با پشتیبانی آنلاین نوین پارسه یا تماس با شماره تماس واحد پشتیبانی سایتنوین پارسه خرید خود را نیز ثبت کنید.

امتیاز محصول

8.5

طراحان رایانه ای علی الخصوص طراحان خلاقی و فرهنگ پیشرو در زبان فارسی ایجاد کرد. در این صورت می توان امید داشت که تمام و دشواری موجود در ارائه راهکارها و شرایط سخت تایپ به پایان رسد وزمان مورد نیاز شامل حروفچینی دستاوردهای اصلی و جوابگوی سوالات پیوسته اهل دنیای موجود طراحی اساسا مورد استفاده قرار گیرد.

کیفیت ساخت
8.0
طراحی و زیبایی
7.5
ارزش خرید
9.5
آیا این نظر برایتان مفید بود؟
25 از 78 رضایت خریداران
ارسال نظر

موبایل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند

امتیاز:(جهت رای روی ستاره ها کلیک کنید)
telegram
ایتا