Image
جدید 1403/02/20

همه چیز درمورد سیاه قلم و وسایل مربوط به آن

سیاه قلم، یک هنر دیرینه بوده که در آن هنرمندان به وسیله ی قلمو، مرکب و زغال نقش هایی ظریف بر بوم هس

سیاه قلم، یک هنر دیرینه بوده که در آن هنرمندان به وسیله ی قلمو ، مرکب و زغال نقش هایی ظریف بر بوم هستی می نگاشتند؛ شما می توانید ریشه های هنر سیاه قلم را در اعماق تاریخ بشریت جستجو کنید؛ غارهای باستانی نمونه هایی از آثار به جا مانده از هنر سیاه قلم هستند که انسان ها از آن برای تجسم اندیشه و احساسات خود استفاده می نمود.

تکنیک های سیاه قلم

سیاه قلم ، دنیایی متنوع و بزرگ از تکنیک های گوناگون است؛ هاشورزنی، خطوط ظریف برای ترسیم جزئیات، سایه زدن، محو کردن و ایجاد سایه روشن، نمونه هایی از تکنیک های سیاه قلم هستند که مورد استفاده قرار می گیرند.

انواع سیاه قلم

هنر سیاه قلم، انوع گوناگونی دارد که به بررسی دو مورد از پرکاربردترین آن ها می پردازیم:

  • سیاه قلم هاشور: در روش سیاه قلم هاشور، هنرمندان از نوعی پودر زغال فشرده برای ایجاد خطوط و سایه روشن ها استفاده می کنند.
  • سیاه قلم سنتی: در روشن سیاه قلم سنتی، هنرمندان از زغال طبیعی، قلمو و غیره، استفاده می کنند.

موضوعات پرکاربرد در هنر سیاه قلم

سیاه قلم، کاربردهای فراوانی در عرصه های مختلف هنری دارد؛ این هنر در هر قالبی جلوه ای بدیع و منحصر به فرد دارد، در ادامه موضوعات مختلف در سیاه قلم را بررسی می نماییم:

  • نقاشی پرتره: یکی از پرطرفدارترین و پرکاربردترین موضوعات در سیاه قلم، خلق تصویر از چهره افراد است که به آن پرتره می گویند.
  • نقاشی حیوانات: در سیاه قلم، نقاشی حیوانات را به صورت واقع گرایانه یا انتزاعی، خلق می کنند؛ این سبک طرفداران خاص خود را شامل می شود.
  • نقاشی طبیعت: نقاشی از مناظر طبیعی، گل ها و گیاهان از دیگر موضوعات رایج در سیاه قلم به شما می روند.
  • موضوعات مذهبی: نقاشی از شخصیت ها و وقایع مذهبی در سیاه قلم سابقه ای دیرینه دارد.

مزایای هنر سیاه قلم

سیاه قلم، هنری جذاب و پرمخاطب است و می توان با ابزار و مواد اولیه ی ساده و در دسترس به راحتی آموخت؛ از هنر ذکر شده می توان برای خلق طیف وسیعی از آثار استفاده نمود و عواطف و احساسات زیادی را به مخاطب انتقال داد؛ همچنین، این هنر به دلیل اصالت و قدمت بالایی که دارد، ارزش هنری بسیار بالایی را شامل می شود.

ابزارهای مورد استفاده در سیاه قلم

شما می توانید با استفاده از ابزارهایی ساده، به خلق اثر هنری زیبا و ظریف بپردازید؛ تسلط بر هنر سیاه قلم نیازمند شناخت عمیق ابزار و و کارکرد آن ها است؛ در ادامه ی مطلب لوازم هنری مورد استفاده در سیاه قلم را برای شما معرفی کرده و هرکدام را به شما معرفی می کنیم.

مداد کنته

مدادهای کنته ، معمولا از خاک رس و گرافیت ساخته می شوند و در طیف وسیعی از سختی ها کاربرد دارند؛ سختی های مدادکنته از H1 شروع شده و تا 16B موجودند؛ سری های H در دسته ی مدادهای سخت قرار دارند و هرچه اعداد آن ها بالاتر می رود، آن مداد سختی بیشتری دارد؛ مدادهای سری B در دسته ی مدادهای نرم قرار می گیرند و هرچه اعداد آن بالاتر باشد، آن مداد نرم تر و تیره تر خواهد بود.

زغال

زغال انواع مختلفی دارد؛ زغال ها در انواع فشرده، تاک، بید و پودر تولید می شوند؛ هر نوع زغال تیرگی خاص خود را شامل می شود؛ از زغال فشرده معمولا برای رسم خطوط ظریف و دقیق استفاده می کنند و زغال بید و تاک هم برای ایجاد خطوط نرم مورد استفاده قرار می گیرند؛ همچنین می توان از پودر زغال برای سایه زنی و ایجاد حجم استفاده نمود.

محوکن

محو کن ها، عمدتا در دو نوع فشرده و کاغذی به فروش می روند؛ هنرمندان از محوکن های کاغذی برای محوکردن خطوط و لکه های بزرگ و ایجاد بافت استفاده می کنند و محو کن های فشرده هم برای ایجاد سایه روشن و محو کردن خطوط کاربرد دارند؛ محوکن ها با دانه های ریز خود، ذرات زغال را به هم می آمیزد و مرزها را محو می کند.

پاک کن

پاک کن های مخصوص سیاه قلم متمایز از پاک کن های معمولی هستند؛ این پاک کن ها کیفیت بسیار بالایی داشته و از قدرت پاک کنندگی بالایی برخوردارند و بدون آسیب رساندن به کاغذ ، خطوط و لکه ها را پاک می کنند.

کاغذ و مقوا

کاغذ ، بستر نقش آفرینی هنرمندان است؛ هنرمندان از کاغذها و مقواهای نسبتا گرم بالا برای این کار استفاده می کنند؛ مقواهای مخصوص سیاه قلم، عمدتا از جنس فابریانو هستند و ضخامت و بافت مناسب برای این تکنیک را دارا می باشند.

قلم موها

قلم مو ، ابزاری ظریف و پرکاربرد در این هنر بوده و پرکاربردترین آن در این هنر، قلمو ی مو زبر می باشد؛ قلم موهای مو زبر، در سایزهای مختلف به فروش می روند و در تکنیک سیاه قلم، به منظور محو کردن، ایجاد بافت و جزئیات ظریف در نقاشی، کاربرد دارند.

کاتر

کاتر ها ابزاری ضروری هستند که از آن ها به منظور برش کاغذ و مقوا، تراشیدن مدادکنته و زغال و همچنین برای ایجاد بافت های خاص در نقاشی، استفاده می شوند.

سخن پایانی

سیاه قلم و ابزار آن تنها شامل کاغذ، قلمو و زغال نمی شوند؛ سیاه قلم دریچه ای به سوی دنیای خلاقیت و ظرافت بوده و شما می توانید با شناخت درست ابزارهای آن و چگونگی استفاده از آن ها به خلق شاهکارهایی بپردازید که گویی از تار و پود نور بافته شده اند؛ نیاز است که با توجه به سبک خود، به انتخاب ابزار سیاه قلم بپردازید زیرا انتخاب درست و دقیق ابزار، نقشی اساسی در خلق آثار فاخر هنرمندان دارد؛ شما می توانید ابزارهای مورد نیاز خود را در تنوع های گوناگون، کیفیت بالا و قیمت مناسب، از فروشگاه اینترنتی نوین پارسه تهیه نمایید.

امتیاز محصول

8.5

طراحان رایانه ای علی الخصوص طراحان خلاقی و فرهنگ پیشرو در زبان فارسی ایجاد کرد. در این صورت می توان امید داشت که تمام و دشواری موجود در ارائه راهکارها و شرایط سخت تایپ به پایان رسد وزمان مورد نیاز شامل حروفچینی دستاوردهای اصلی و جوابگوی سوالات پیوسته اهل دنیای موجود طراحی اساسا مورد استفاده قرار گیرد.

کیفیت ساخت
8.0
طراحی و زیبایی
7.5
ارزش خرید
9.5
آیا این نظر برایتان مفید بود؟
25 از 78 رضایت خریداران
ارسال نظر

موبایل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند

امتیاز:(جهت رای روی ستاره ها کلیک کنید)
telegram
ایتا